top of page
De-belofte-van-de-hemel.gif

Hoe zal de hemel eruit zien?

De hemel is een plaats die mooier is dan we ons ooit kunnen voorstellen. Het is een plaats van vreugde en schoonheid, van vrede en geluk die nooit zal eindigen.

 

Waarom? Omdat de hemel ook een plaats is waar geen zonde of lijden, geen verdriet of pijn zal zijn. Het is een plek waar er geen ruzies of meningsverschillen zullen zijn, geen teleurstellingen of gehuil - want er zal niets zijn dat ons verdrietig maakt. En in de hemel zullen we nooit iets doen om God te mishagen.

 

We zullen dan volmaakte vreugde kennen. Psalm 16:11 zegt: "In Uw tegenwoordigheid is volheid van vreugde; in Uw rechterhand zijn genoegens voor eeuwig." Alles wat ons nu doet kreunen, zal eindelijk worden afgeschaft, en we zullen onszelf in de tegenwoordigheid van God bevinden, waar de meest pure en ware vreugde mogelijk is.

 

In de hemel zullen we ook perfecte kennis hebben. De Bijbel zegt: "Dan zal ik het weten zoals ik ook gekend ben" (1 Korintiërs 13:12). We zullen geen onbeantwoorde vragen meer hebben, geen verwarring, geen onwetendheid en geen behoefte meer te wandelen door geloof in plaats van door zicht.

 

We zullen in volmaakt comfort leven. We zullen perfect van God houden en zullen perfect door Hem worden liefgehad. Zijn liefde zal ons voor altijd overspoelen.

 

Eenvoudig gezegd: de hemel is voor altijd een plaats van volmaakte vreugde.

 

Denk eraan, we zullen voor altijd volkomen vrij zijn van het kwaad. We zullen worden bevrijd van gevangenschap tot zonde en uiteindelijk in staat zijn om te doen wat absoluut rechtvaardig, heilig en perfect is voor God. Nu zonde en de gevolgen ervan voor altijd zijn uitgewist, is de belofte van de hemel een eeuwig leven van onvoorstelbare zegen

Hoe goed moet ik zijn om naar de hemel te gaan?

De meeste mensen begrijpen dat kwaad doen ons uit de hemel kan houden. Maar weinigen beseffen dat de bijbel ook leert dat goeddoen ons niet binnen kan krijgen.

 

Niemand van ons zou ooit genoeg verdienste kunnen verwerven om de hemel te verdienen. We zijn zondig en Gods norm is volkomen perfectie. Jezus zei: "Tenzij uw gerechtigheid die van de schriftgeleerden en Farizeeën overtreft, zult gij het koninkrijk der hemelen niet binnengaan" (Mattheüs 5:20). Hij voegde eraan toe: "U moet volmaakt zijn, zoals uw hemelse Vader volmaakt is" (vs. 48).

Wie kan er dan naar de hemel gaan? Wie kan er worden gered?

Jezus 'discipelen stelden Hem dezelfde vraag (Matteüs 19:25). Zijn antwoord? "Bij mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk" (vs. 26). Met andere woorden, gered worden zodat we naar de hemel kunnen gaan, is niet iets dat we kunnen bereiken. Het is iets dat God voor ons moet doen.

Wat als ik nu stopte met zondigen en nooit meer zondigde?

Hoe hard we ook proberen, we kunnen nooit stoppen met zondigen omdat we hopeloos in slavernij zijn aan de zonde. De Bijbel vertelt ons dat zelfs ons hart bedrieglijk en wanhopig slecht is (Jeremia 17: 9). Met andere woorden, we zijn tot in de kern zondig. Bovendien zou zelfs een enkele zonde voldoende zijn om ons voor altijd te vernietigen: "Wie de hele wet houdt en toch op één punt struikelt, is schuldig aan alles" (Jakobus 2:10). Maar zelfs als we vanaf nu nooit zouden hebben gezondigd, zouden we nog steeds schuldig zijn aan onze zonden uit het verleden. En zoals de Bijbel zegt: "Het loon van de zonde is de dood" (Romeinen 6:23).

 

Maar het goede nieuws is dat God in een manier heeft voorzien om ons van de schuld van de zonde te bevrijden

Wat heeft God voor mij gedaan om mijn zonden weg te nemen, zodat ik naar de hemel kan gaan?

Als God vergeeft, kan Hij niet alleen de zonde over het hoofd zien. Volledige betaling (verzoening) moet worden gedaan voor onze zonde. De dood van Christus bracht volledige verzoening tot stand voor degenen die op Hem vertrouwen. Als we in Hem geloven, telt Zijn sterven in onze plaats en betalen we volledig voor onze zonden. De Bijbel zegt: "Het bloed van Jezus ... reinigt ons van alle zonde" (1 Johannes 1: 7). Alleen door het bloed van Christus kunnen we ooit gereinigd worden van de vreselijke schuld van de zonde.

 

Maar dat wist alleen de schuld van onze zonde uit; we hebben nog steeds perfecte gerechtigheid nodig om het koninkrijk van de hemel binnen te gaan (Mattheüs 5:20).

Waar halen we die volmaakte gerechtigheid vandaan?

Als je echt in Hem gelooft, wordt de volledige verdienste van Jezus 'eigen gerechtigheid aan jou toegeschreven - aan allen die Hem alleen vertrouwen voor redding.

 

De Bijbel leert dat God "de goddelozen rechtvaardigt" door de gerechtigheid van Christus aan hen toe te rekenen (of toe te schrijven) (Romeinen 4: 5). Gelovigen zijn gekleed in Zijn gerechtigheid, en God aanvaardt hen uitsluitend en exclusief op die basis. Daarom was de apostel Paulus bereid om al zijn eigen inspanningen om Gods gunst te verdienen opzij te schuiven, en gaf hij er de voorkeur aan om voor God te staan, gekleed in een gerechtigheid die niet van hem was (Filippenzen 3: 8-9).

 

Als u geen christen bent, moet u deze waarheid vastgrijpen door geloof: de zonde die u uit de hemel zal houden, is alleen te genezen door het bloed van Christus. Als u uw zonden moe bent en uitgeput van de last van uw schuld, biedt Hij u teder het aanbod van leven en vergeving en eeuwige rust aan: 'Komt tot Mij, allen die zwoegen en zwaar beladen zijn, en Ik zal u geven. u rust '(Matteüs 11:28).

Hoe kan ik er zeker van zijn dat Christus mij zal redden?

De Bijbel belooft dat niemand die in Christus gelooft, zal worden afgewezen: "Wie tot mij komt, zal ik geenszins uitwerpen" (Johannes 6:37). In de slotwoorden van de Bijbel nodigt Christus iedereen uit om tot Hem te komen en de belofte van de hemel te ontvangen: .. ". 

Laat hem die hoort ... komen. En laat hem komen die dorst heeft. En wie wil, laat hem het water des levens vrijelijk nemen '(Openbaring 22: 17b).

 

Als u Jezus Christus als uw Verlosser wilt kennen en de belofte van de hemel wilt hebben, dan moedigen we u aan om Hem nu te ontvangen, waar u ook bent. Bid gewoon:

 

Heer Jezus, ik weet dat ik een zondaar ben, en ik weet dat U voor mij stierf om voor mijn zonden te betalen. Vergeef me alstublieft en maak me een van de Uwen, zodat ik voor alle eeuwigheid bij U in de hemel mag wonen.

 

Tekst aangepast uit het boek The Glory of Heaven door John F. MacArthur (c) 1996 Crossway Books.

bottom of page