top of page
Het-Kruis.gif

Er zijn maar weinig executiemethoden geweest die ondraaglijk pijnlijker waren dan kruisiging, en de Romeinen beheersten het.

 

Het was de bedoeling dat de dood aan het kruis niet snel was. Soldaten sloegen het slachtoffer eerst met een gesel en dwongen hem vervolgens zijn eigen dwarsbalk naar de executieplaats te dragen. Eenmaal opgehangen aan een kruis, eisten de uren in een gespannen houding hun tol, wat ademhalingsmoeilijkheden veroorzaakte en vaak tot verstikking leidde. Sommige slachtoffers bleven dagenlang in leven en bezweken uiteindelijk als een welgekomen verlossing.

 

Pas in het jaar 337 werd de kruisiging in Rome verboden door de eerste christelijke keizer, Constantijn de Grote. Maar tegen die tijd waren er duizenden aan een kruis gemarteld, waaronder een die Jezus Christus heette. Interessant genoeg was het uit eerbied voor deze Jezus dat Constantijn deze executiemethode drie eeuwen later verbood.

 

Toen Jezus werd gekruisigd, nam hij vrijwillig de schuld van uw zonden en de mijne met zich mee naar het kruis.

 

Toen de dood naderde, riep de Zoon van God

met al zijn menselijke kracht: "Het is volbracht"

 

Wat betekende dat? "Het is afgelopen" betekende dat er geen behoefte meer was aan bloedvergieten. Nooit meer zouden onschuldige lammeren moeten worden geofferd om voor zonden te boeten, zoals in oudtestamentische tijden was gebeurd. De bloedstroom was beëindigd. Onze redding was volledig betaald

 

Een beroemde predikant van weleer legde het uit

op deze manier: terwijl het bloed van Jezus - het bloed van God - langs het ruwe Romeinse kruis in het zand stroomde, was het alsof het zand tegen een grassprietje fluisterde: 'Het is volbracht'. Het grassprietje leunde naar een boom en zei: "Het is volbracht" De boom tilde zijn lommerrijke ledematen naar de hemel en riep naar een adelaar: "Het is volbracht" De stijgende adelaar steeg hoger en hoger en schreeuwde tegen de hele aarde: "Het is volbracht"

 

En zo was het - Mijn zonde en de uwe werden betaald met het kostbare bloed van Christus.

 

Hoewel duizenden mensen werden gekruisigd, was alleen de kruisiging van de zondeloze Zoon van God waardig om deel uit te maken van Gods eeuwige plan voor de redding van de mensheid. Het kruis zou voor ons allemaal een constante herinnering moeten zijn aan de goedheid van God door toe te staan ​​dat zijn enige Zoon stierf in onze plaats. Hij heeft zijn leven gegeven voor jou en voor mij. Ieder van ons is dus persoonlijk verantwoordelijk voor het ontvangen of afwijzen van Gods aanbod om van onze zonden te worden gereinigd.

 

Wat Jezus 'ervaring met kruisiging uniek en verheven maakt, is dat hij van het kruis werd gehaald en in een verzegeld graf werd geplaatst, en na drie dagen opstond uit de dood. Hij leeft altijd om onze Redder en Heer te zijn. Zo werd Gods plan voor onze redding voltooid.

 

Hoewel het Jezus alles heeft gekost om voor uw en de mijne te betalen, maakt hij het ons heel gemakkelijk om hem persoonlijk te leren kennen en gered te worden. Wij zijn de zondaars; hij is het offer. We hebben het probleem; hij lost het op. Hier is Gods verlossingsplan voor jou en mij, volgens de Bijbel.

 

TEN EERSTE: GEEF TOE DAT U  VERLOREN BENT EN EEN REDDER NODIG HEBT.

 

Want er is geen rechtvaardig mens op aarde, die goed doet en niet zondigt. (Prediker 7:20)

 

Allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God. (Romeinen 3:23)

 

TEN TWEEDE: BESEF DAT ER EEN ZWARE STRAF IS VOOR JE ZONDE.

 

Tenzij u zich bekeert, zult u allen evenzo omkomen. (Lukas 13: 3)

 

Daarom, zoals door één mens de zonde de wereld is binnengekomen, en de dood door de zonde; en zo ging de dood over alle mensen, want die hebben allemaal gezondigd. (Romeinen 5:12)

 

TEN DERDE: ERKEN DAT GOD VOOR EEN MANIER HEEFT GEZORGD OM U TE REDDEN.

 

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Johannes 3:16)

 

Hij verootmoedigde zichzelf en werd gehoorzaam tot in de dood, zelfs tot de dood aan het kruis. (Filippenzen 2: 8)

 

TEN VIERDE: ACCEPTEER GODS PLAN VOOR UW REDDING VANDAAG.

 

Jezus is ook in staat hen tot het uiterste te redden die door hem tot God komen, aangezien hij altijd leeft om voor hen te pleiten. (Hebreeën 7:25)

 

Maar allen die Jezus ontvingen, gaf hij macht om de zonen van God te worden, zelfs voor hen die in zijn naam geloven. (Johannes 1:12)

 

Lees en bid het volgende gebed, waarbij u Christus persoonlijk aanvaardt, en God zal uw zonden vergeven en u een van de zijnen maken.

 

Vader, ik beken dat ik een schuldige zondaar ben en dat ik gered moet worden. Ik geloof dat Jezus aan het kruis stierf om mijn zondeschuld te betalen. Vergeef alstublieft mijn zonden, red mijn ziel. Ik geef mijn leven aan U over.
Help me om vanaf nu voor je te leven.
Amen.

bottom of page